Bila albă/neagră: Muzică nouă

Hai că demult nu am mai avut nimic cu muzica şi demult nu am avut intervenţii cu bile, aşa că azi am de gând să le combin puţin. În buna credinţă a blogului meu (pe care bine îl caracteriza cineva drept cam revoltat) am să mă leg şi de viitorul României din punct de vedere muzical, şi de promovarea superfluuă a tinereţii şi a senzaţionalului. Să începem:

... cu bila neagră, pentru că aici am mai multe de comentat. Cine-s fetele astea? Blaxy Girls, o trupă de fete din Constanţa care s-au apucat să cânte. Numai una dintre cele cinci a terminat liceul, au lansat un single şi imediat a sărit mare parte din ascultătorii fideli de muzică românească să pretindă că fetele reprezintă viitorul. Viitorul muzicii autohtone adică. De ce vă grăbiţi, oameni buni şi critici amatori? Mie nu mi se pare că melodia este complexă sau calitativ bună, nu mi se pare ok că o mână de fete sunt gata să renunţe la (cel puţin o parte din) învăţatul la şcoală pentru un succes care nu va dura mult, ci doar până la the next best thing. Au în jur de 16-18 ani şi nu le critic pentru că sunt tinere (ar fi culmea, având în vedere că sunt de o vârstă cu ele), dar nu ar fi fost mai bine să termine măcar liceul? Să intre la un Conservator, ceva? Departe de mine gândul de a le submina munca grea pe care au depus-o ca să ajungă acolo unde sunt acum, dar o astfel de lansare prematură nu are de obicei succes îndelungat.

Pe scurt, lansarea acestei trupe a avut succes din două motive. Unul e pentru că sunt fete şi bunoace. Adică, la fel ca, mai nou, în politică, nu contează că o astfel de bunoacă se pricepe sau nu la ceea ce face, important este să prindă la public. Mai fluturi cosiţele de zână, mai porţi un cercel, o geantă, şi eşti imaginea partidului. Respectiv, dacă 5 fete arată corespunzător, le băgăm într-o trupă, doar şi la Pussycat Dolls, numai Nicole cântă, restul fiind decor. Al doilea este că nu arată la fel de conformist ca restul trupelor. La ele nu este încă exacerbată tendinţa de a face muzica prin mişcatul fundului, ceea ce le dă avantajul "arată bine fetele, dar uite că nu se dezbracă aşa tare, deci înseamnă că şi cântă pe bune, nu?". Plus că nu par pitzi, dar nici chiar emo nu sunt.

Într-o Românie saturată de imaginea de pitzi care cântă numai cu vocea, Blaxy Girls sunt văzute ca fiind viitorul muzical al României pentru că ţin nişte instrumente în mână, şi pentru că sunt fete. Eu zic să mai aşteptăm; în 2-3 ani poate ne putem pronunţa cu privire la trupa asta, dacă se menţine sau dacă rămâne la stadiul de one hit wonder. Pe viitor, poate vor lansa materiale mai bune şi îşi vor şlefui puţin stilul. Bila neagră nu le revine lor neapărat, ci celor care le-au ridicat în slăvi capacitatea muzicală deocamdată mediocră.



Bila albă, unde mă abţin de la dezbateri, este pentru ultimul single Metallica, de pe albumul Death Magnetic. Personal, îmi place mai mult decît St. Anger, asta spun pentru că mulţi s-au apucat să facă comparaţia. Se vede că au muncit mult, atât pe voce şi instrumente, cât şi pe compoziţie. Ce mai, sunt legende vii, sunt creatorii unui cvasi-cult, sunt de necontestat în domeniul lor.

0 Response to "Bila albă/neagră: Muzică nouă"